HOME > 시험안내> ICAO Language Proficiency rating scale
Level
ICAO 6 (Expert)
발음
발음, 강세, 리듬과 억양이 모국어 또는 지역에 의해 영향을 받지만 이해하는것에는 거의 문제 없음.
문법
간단하고 복잡한 문법구조, 문장형태를 지속적이고 일관성 있게 잘 구사함.
어휘
풍부한 어휘력과 정확한 구사력으로 다양한 주제를 효과적으로 구사하며 관용적 표현을 자유자재로 사용함.
유창성
적절한 언어적 표지와 접속사를 사용하여 자연스러운 흐름을 위해 다양한 문체를 사용함.
이해력
언어와 문화의 세밀한 부분을 포함한 거의 모든 문맥을 일괄되게 이해함.
응대
거의 모든 상황에서 쉽게 대화할 수 있고 언어적 비언어적 신호에 민감하여 반응이 적절함.
 
Level
ICAO 5 (Extended)
발음
발음, 강세, 리듬과 억양이 모국어 또는 지역에 의해 영향을 받지만 이해하는데 방해받지 않음.
문법
기본적인 문법구조와 문장형태를 지속적으로 잘 구사함. 복잡한 문법구조를 사용하려고 하나 가끔 의미전달이 자연스럽지 않음.
어휘
업무에 관련된 일상적이고 실제적인 대화를 효과적으로 높은 어휘력과 정확성으로 구사하고 관용적인 어휘를 때때로 사용함
유창성
익숙한 주제에 대하여 상대적으로 문장을 적절한 언어적 표지와 접속사를 사용하여 잘 구사하지만 문체의 변화느 많지 않음.
이해력
업무에 관련된 일상적이고 실제적인 주제뿐만이 아니라 언어상, 상황상 복잡한 경우나 예상치 못한 상황에 대해서도 거의 정확하게 이해함. 방언이나 다양한 억양 등을 이해함.
응대
즉각적이고 적절하며 유용하며 화자와 청자의 관계를 효과적으로 유지함.
 
Level
ICAO 4 (Operational)
발음
발음, 강세, 리듬, 억양이 모국어 또는 지역적 변화에 영향을 받지만 간혹 이해하는데 방해를 받음.
문법
기본적인 문법구조와 문장형태를 독창적으로 사용하며 전체적으로 잘 구사함. 하지만 일상적이지 못한 상황에선느 오류가 있어 드물게 의미 전달을 방해함.
어휘
일반적으로 업무에 관련된 일상적이고 실제적인 대화에서는 어휘를 정확하게 구사하지만 그렇지 못한 상황에서는 말을 자주 의역함.
유창성
제한적인 언어표시와 접속사를 사용하여 숙달된 문장은 적당히 장황하게 구사할 수 있으나 가끔 즉각적인 응답 시 유창성이 떨어짐. 효과적인 대화에 방해될 정도는 아님. 삽입어를 적절히 사용함.
이해력
국제사회에서 사용되는 억양이나 언어번형을 사용하는 경우, 업무에 관련된 일상적이고 실제적인 주제는 거의 정확하게 이해하지만 이외의 복잡한 경우나 예상치 못한 상황에서는 부연설명 필요함.
응대
대체적으로 즉각적으로 적절하고 유익함. 예상치 못한 경우의 대화도 시작하거나 유지할 수 있고 재차 대화를 확인함으로써 잘못된 의사소통을 방지함.
 
Level
ICAO 3 (Pre-Operational)
발음
발음, 강세, 리듬과 억양이 모국어 또는 지역에 의해 영향을 받아 이해하는데 자주 방해를 받음.
문법
예상 가능한 상황에 대하여 기본적 문법 구조와 문장의 형태를 잘 조절하지 못함. 이러한 실수로 인하여 의미 전달을 방해함.
어휘
대체적으로 업무에 관련된 일상적이고 실제적인 대화에서는 어휘를 정확하게 구사하지만 어휘가 한정되고 가끔씩 자연스럽지 못함.
유창성
장황하게 문장은 구사하나 의역이나 문장의 쉬는 곳이 자연스럽지 못함. 말하는 속도가 느리고 주저하기를 반복하여 효과적인 대화가 어렵고 삽입어의 사용이 때때로 자연스럽지 못함.
이해력
국제사회에서 사용되는 억양이나 언어변형을 사용하는 경우, 업무에 관련된 일상적이고 실제적인 주제는 대부분 정확하게 이해하지만 이외의 복잡한 경우나 예상치 못한 상황에서는 이해를 못함.
응대
친숙한 주제와 예상된 상황에서는 때때로 즉각적이고 적절하게 반응을 보이나 예상치 못한 상황에서는 자연스럽지 못함.
 
Level
ICAO 2 (Elementary)
발음
발음, 강세, 리듬과 억양이 모국어 또는 지역에 심하게 영향을 받아 이해하기 어려움.
문법
단순 암기된 문법구조와 문장형태를 제한적으로 구사함.
어휘
제한된 어휘를 사용하며 단지 단어 자체나 암기된 어구로 구사함.
유창성
자주 대화를 멈추고 의미가 부적절하고 암기된 표현을 사용함.
이해력
상대방이 천천히 분명하게 말할때 대화를 이해할 수 있음.
응대
단순히 일상적인 대화를 제외하고는 느리고 적절하지 못함.
 
Level
ICAO 1(Pre-Elementary)
발음
기초보다 낮은 레벨
문법
기초보다 낮은 레벨
어휘
기초보다 낮은 레벨
유창성
기초보다 낮은 레벨
이해력
기초보다 낮은 레벨
응대
기초보다 낮은 레벨
 
LEVEL
EXPERT LEVEL 6
PRONUNCIATION
Pronunciation, stress, rhythm, and intonation, though possibly influenced by the first language or regional variation, almost never interfere with understanding.
STRUCTURE
Both basic and complex grammatical structures and sentence patterns are consistently well controlled.
VOCABULARY
Vocabulary range and accuracy are sufficient to communicate effectively on a wide variety of familiar and unfamiliar topics. Vocabulary is idimatic, nuanced, and sensitive to register.
FLUENCY
Able to speak at length with a natural, effortless flow.
Varies speech flow for stylistic effect, e.g.to emphasize a point. Uses appropriate discourse markers and connectors spontaneously.
COMPREHENSION
Comprehension is consistently accurate in nearly all contexts and included comprehension of linguistic and cultural subtleties.
INTERACTIONS
Interacts with ease in nearly all situations. Is sensitive to verbal and non-verbal cues, and responds to them appropriately.
 
LEVEL
EXTENDED LEVEL 5
PRONUNCIATION
Pronunciation, stress, rhythm, and intonation, though influenced by the first language or regional variation, rarely interfere with understanding.
STRUCTURE
Basic grammatical structures and sentence patterns are consistently well controlled, Complex structures are attempted but with errors which sometimes interfere with meaning.
VOCABULARY
Vocabulary range and accuracy are sufficient to communicate effecively on common, concrete and work related topics.
Paraphrasers consistently and successfully.
FLUENCY
Able to speak at length with relative ease on familiar topics, but may not vary speech flow as a stylistic device. Can make use of appropriate discourse markers or connectors
COMPREHENSION
Comprehension is accurate on common, concrete and work related topics and mostly accurate when the speaker is confronted with all linguistic or situational complication or an unexpected tour of events. Is able to comprehend a range of speech varieties(dialect and/or accent)or registers.
INTERACTIONS
Responses are immediate, appropriate, and informative. Manages the speaker/listener relationship effectively.
 
LEVEL
OPERATIONAL LEVEL 4
PRONUNCIATION
Pronunciation, stress, rhythm, and intonation are influenced by the first language or regional variation but only sometimes interfere with understanding
STRUCTURE
Basic grammatical structures and sentence patterns are used creatively and are usually well controlled, Errors may occur, particularly in unusual or unexpected circumstances, but rarely interfere with meaning.
VOCABULARY
Vocabulary range and accuracy are usually sufficient to communicate effectively on common, concrete and work related topics, Can often paraphrase successfully when lacking vocabulary in unusual or unexpected circumstances.
FLUENCY
Produces stretches of language at an appropriate temp. There may be occasional loss of fluency on transition form rehearsed or formulate speech to spontaneous interaction, but this does not prevent effective communication. Can make limit use of discourse markers or connectors Fillers are not distracting.
COMPREHENSION
Comprehension is mostly accurate on common, concrete, and work related topics when the accent or variety used is sufficiently intelligible for an international community of users. When the speaker is confronted with a linguistic or situational complication or an unexpected turn of events, comprehension may be slower or require clarification strategies.
INTERACTIONS
Responses are usually immediate, appropriate and informative. Initiates and maintains exchanges. even when dealing with an unexpected turn of events.
Deals adequately with apparent misunderstandings by checking confirming or clarifying.
 
LEVEL
PRE-OPERATIONAL LEVEL 3
PRONUNCIATION
Pronunciation, stress, rhythm, and intonation are influenced by the first language or regional variation and frequently interfere with understanding.
STRUCTURE
Basic grammatical structures and sentence patterns associated with predictable situations are not always well controlled. Errors frequently interfere with meaning.
VOCABULARY
Vocabulary range and accuracy are often sufficient to communicate on common, concrete, or work related topics but range is limited and the word choice often inappropriate. Is often unable to paraphrase successfully when lacking vocabulary.
FLUENCY
Produces stretches of language, but phrasing and pausing are often inappropriate. Hesitations or slowness in language processing may prevent effective communication. Fillers are sometimes distracting.
COMPREHENSION
Comprehension is often accurate on common, concreate, and work related topics when the accent or variety used is sufficiently intelligible for an international community of users. May fail to understand a linguistic or situational complication or an unexpected turn of events.
INTERACTIONS
Responses are sometimes immediate appropriate, and informative.
Can initiate and maintain exchanges with reasonable ease on familiar topics and predictable situations.
Generally inadequate when dealing with an unexpected turn of events.
 
LEVEL
ELEMENTARY LEVEL 2
PRONUNCIATION
Pronunciation, stress, rhythm, and intonation are heavily influenced by the first language or regional variation and usually interfere with understanding.
STRUCTURE
Shows only limited control of a few simple memorized grammatical structures and sentence patterns.
VOCABULARY
Limited vocabulary range consisting only of isolated words and memorized phrases.
FLUENCY
Can produces very short, isolated, memorized utterances with frequent pausing and a distracting use of fillers to search for expressions and to articulateness familiar words.
COMPREHENSION
Comprehension is limited to isolated, memorized phrases when they are carefully and slowly articulated.
INTERACTIONS
Response times is slow, and often inappropriate. Interaction is limited to simple routine exchanges.
 
LEVEL
PRE-ELEMENTARY LEVEL 1
PRONUNCIATION
Performs at a level below the Elementary level.
STRUCTURE
Performs at a level below the Elementary level.
VOCABULARY
Performs at a level below the Elementary level.
FLUENCY
Performs at a level below the Elementary level.
COMPREHENSION
Performs at a level below the Elementary level.
INTERACTIONS
Performs at a level below the Elementary level.